Om Vladimir Jelnorovich

’Russerne kommer’ kunne engang i den kolde krig få det til at fryse langs ryggraden af angst og usikkerhed hos os i Vest. Tilsvarende kunne propagandaen om det fæle dekadente...

Læs mere

Viser 1–12 af 36 resultater

Viser 1–12 af 36 resultater

Mere om Vladimir Jelnorovich

’Russerne kommer’ kunne engang i den kolde krig få det til at fryse langs ryggraden af angst og usikkerhed hos os i Vest. Tilsvarende kunne propagandaen om det fæle dekadente kapitalistiske samfund være et effektivt undertrykkelsesinstrument i Øst især overfor kunstneren, hvad enten de var forfattere eller billedkunstner. Siden Murens Fald i 1989 er den farlige moderne kunst så at sige eksploderet i et Rusland, hvor de mange solidt håndværksuddannede malere kunne bruge deres klassiske færdigheder på nye spændende felter. Valdimir Jelnorovich, født 1958, er af disse malere, der har smidt spændetrøjen og fået kraftig ’Luft under vingerne’ og er landet i vores europæiske del.Det er et kraftig abstrakt ekspressiv maleri Jelnorovich kommer med baseret på oplevelser og følelser, der er blevet til dynamiske farvestrøg og enkelte rolige flader som øer i et spontant hav af udtryk. Det er et maleri som vi kender til fra ukrainske Sergei Sviachenko, der præsenterede et nyt naturinspireret maleri i 1990erne, hvor farver selv var det dramatiske landskab.
Jelnorovich maler videre i denne tradition, men forstærker udtrykket af et rent maleri. Altså et maleri, hvor farverne totalt har taget magten og ikke aflevere et (forventet) figurativt udtryk, der tolker naturen, men i stedet skaber sin egen emotionelle verden.
Hans æstetiske sprog vibrerer og gløder, så man får associationer til computerverdens virtuelle tænkeform, hvor alt kan samles og blandes til en ny virkelighed. Denne Jelnorovich virkelighed handler om at træde ind i univers af mixede farver, der ubesværet skifter mellem de rene primære og urene blandende nuancer og altid med sort som en bærende kontrast, der skaber den ultimative dybde i fladens udtryk.
Der er en forankring tilstede, der synes at række tilbage til Middelalderens kamp mellem Paradis og Helvede, men nu som et opgør mellem farverne.
– Erik Meistrup