Om Tom Blicher

I 1990 fik Blicher sit svendebrev som guldsmed på Instituttet for ædelmetal i København. Menneskekroppen er vel nok det mest udforskede og udstillede emne i kunsthistorien – og den menneskelige...

Læs mere

Viser 1–12 af 26 resultater

Viser 1–12 af 26 resultater

Mere om Tom Blicher

I 1990 fik Blicher sit svendebrev som guldsmed på Instituttet for ædelmetal i København.

Menneskekroppen er vel nok det mest udforskede og udstillede emne i kunsthistorien – og den menneskelige skikkelse er også omdrejningspunktet og inspirationen for næsten alle disse værker. Kroppens konturer, vibrerende udstråling og sarte finesser inspirerer Blicher meget og han forsøger altid at fortolke og indkapsle dette objekt – og overføre det han ser i hans skulpturer.

I arbejdet med formgivning prøver han således at fokusere på de abstrakte linjer og reducere den menneskelige skikkelse – eller dele heraf – til elegante kurver i konstant bevægelse.

Passionen er at give liv til metallet og han stræber altid efter at skabe den perfekte form og forstærke skulpturens udtryk ved brug af oxiderings-teknikker og patinering i bronzens overflade. Det skaber en fin kontrast mellem det blanke metal og den grove patina, præcis som vi mennesker også har mange facetter – skulpturerne skal dermed afspejle os mennesker på godt og ondt.
At formgive i metal er  udtryksform og har været det gennem alle årene.

Bronzestøbning & materialer
Bronze er hovedingrediensen i  skulpturerne– metallet kan spores helt tilbage til den tidlige middelalder. Metallet er fascinerende at arbejde med i form af sin tyngde og farve.

Messing indgår også i skulpturerne oftest i form af luftige kugler spundet af kraftig messingtråd – en teknik han også har anvendt meget i sit arbejde som Guldsmed.

Skulpturerne er støbt efter den gamle og traditionsbundne støbeteknik Cire perdue. Ordet Cire Perdue er fransk og betyder ”tabt voks”, som henviser til den voks der fjernes ved udbrænding, inden bronzen hældes i støbeformen.

Efter støbningen venter arbejdet med slibning og fræsning af bronzeskulpturens overflader – dette er en krævende proces, men det er også her at skulpturerne kommer til live og vokser i kraft med at arbejdet skrider frem. Herefter skal bronzeskulpturen patineres. Dette foregår ved kraftig opvarmning af bronzeskulpturen og påføring af blandt andet kobbernitrat, som giver den smukke grønne farve til bronzen. Til slut bliver hver enkelt skulptur nænsomt poleret –  da der ikke findes nogen form for masseproduktion i mine værker, vil den endelige patinering altid være helt unik for hver eneste skulptur.

Tom Blichers nye serie af bronzeskulpturer

I min nye serie af bronzeskulpturer er det især tre klassiske elementer som har inspireret og fascineret mig – og disse går igen i de fleste  af mine værker.

Vinger: Mennesket har altid drømt om at kunne flyve. I de fleste myter og religioner betyder vingerne kontakt og nærhed med det guddommelige og de tilskrives overnaturlige evner – storhed, opstigning, fart og frihed.

Træet: Ligeså er træet en vigtig bestanddel i mine skulpturer og dette element kan spores tilbage i oldtiden, både i den asiatiske mytologi hvor Buddha fik sin visdom under Bodhi træet, men også i den nordiske og græske mytologi opfattes træet som et symbol på liv. Men også på det modsatte. Frodigt, grønt og levende om sommeren – mørkt, dunkelt og utilnærmeligt om vinteren.
Vi kan se træet men ikke rødderne, vi kan se mennesket men vi ved ikke hvem de er.

Hovedet: Dette er naturligvis et uundgåeligt element i mine skulpturer, ofte gengivet med et strejf af surrealisme. Hovedet er den vigtigste del af mennesket – vi kan løfte hovedet i triumf eller bøje hovedet som tegn på nederlag og det er også den kropsdel der afslører vores sindelag – smerte, glæde, sorg eller eufori, blot for at nævne nogle få af ansigtets udtryksformer.