Om Karen Nyholm

Temaet fantasy & leg optræder især i skulpturel form. Som porcelænskatten i dobbeltskålen og som kitchede fantasy-øer, der får én til at tænke tilbage på glasgobler med vand og plastik...

Læs mere

Viser alle 14 resultater

Viser alle 14 resultater

Mere om Karen Nyholm

Temaet fantasy & leg optræder især i skulpturel form. Som porcelænskatten i dobbeltskålen og som kitchede fantasy-øer, der får én til at tænke tilbage på glasgobler med vand og plastik sne, der drysser, når man ryster den. Med disse skulpturer trækker Karen Nyholm tråde tilbage til barndommens leg, og barnets farverige og pyntede æstetik. Porcelænsfigurerne eller de påsatte glasfigurer i stærke farver indgår som både et overraskende og forstyrrende element, der twister glassets stil og sætter fortællingen i fokus. En fortælling om den fantasi vi kom fra, men som her er sat ind i rammen af voksen æstetik. I dette univers skaber Karen Nyholm både referencer til popart, Disney og det postmodernes sammenkobling af forskellige historiciteter.Med talent for figurativ gravering og sandblæsning i glas, markerer Karen Nyholm sig også som billedkunstner, med værker der skaber paralleller til såvel Dea Trier Mørchs linoleumssnit af kvinder på en fødegang, og til billedikonet “Madonna med barnet”, symbolet på den hellige kvinde.
I andre værker optræder dødningehoveder som erstatning for blomster, et kontrastskabende virkemiddel om frugtbarhed og liv, der viser sin modpol og et humoristisk pust i et materiale, vi ofte forbinder med noget forfinet og pænt.
Med døden på tapetet skaber hendes værker en reference til barokkens tema om livets forgængelighed, skrøbelighed og forfald – en symbolik, der samtidig understreger netop glassets materialitet, hvor det forfinende kan være få sekunder fra ødelæggelse.
Kontraster og fortællinger optræder sådan i skulpturer, der både tiltrækker og udfordrer os med en utilsløret femininitet, fantasi og harmonisk formforståelse. Kitch og god smag mødes her i en dans, der sætter nye trin for figurativ glaskunst.

På bunden af en stramt designet dobbeltskål står en lille porcelæns kat, og kigger op mod motivet af en hvæsende panter. Betragter den sin egen ønsketænkning? Eller er den fanget mellem to verdener – udstillet i en voksen krop af up-to-date-glasdesign og rustfrit stål.
En barndom, der er gået forkert? “Miav”. Noget er ikke, som det plejer at være.
Karen Nyholms værker er kendetegnet ved en undersøgelse af nye former for design og motiv, og etablerer med sin fortællende form et brud med den gængse opfattelse af skulpturel glas.
Hun arbejder gerne på tværs af historisk tid, ved at tilføje ældre objekter, som små porcelænsfigurer eller mønstre, ind i en nutidig form og komposition.
Hendes produktion deler sig tematisk mellem form & farve, fantasy & leg, liv & død.
Temaer, der alle på forskellig vis refererer til hendes eget liv med fortællinger om det nære, kærligheden, familien, barndommen, fødsler og død.