Om Devin Miles

Kraftige impulser og nye trends! Devin Miles har inden for de seneste år skabt sig et navn inden for kunstscenen. Allerede i 2009 opdagede det tyske fagtidsskrift ”DER KUNSTHANDEL” den...

Læs mere

Der blev ikke fundet nogle varer, der matcher dit valg.

Mere om Devin Miles

Kraftige impulser og nye trends!
Devin Miles har inden for de seneste år skabt sig et navn inden for kunstscenen. Allerede i 2009 opdagede det tyske fagtidsskrift ”DER KUNSTHANDEL” den spirende stjerne, og indtil nu er forventningerne til ham blevet opfyldt til fulde.Med tiltalende motiver, en dynamisk stil, komplekse præsentationsformer og en velkendt teknik har Devin Miles givet kunstscenen nyt liv. Ud over de unikke og fotorealistiske billeder spiller serigrafiteknikken en central rolle i hans værker. 1960’ernes popkunstnere satte for alvor streg under serigrafiets potentiale og Devin Miles bygger nu videre på dette. For Miles er popkunsten en kunstretning, der altid vil være moderne. En populær kunstretning, der har overlevet på samme måde som myterne om stjernerne og som har bidraget til stjernernes berømmelse. Romy Schnei¬der, James Dean og ikke mindst Marilyn Monroe hører blandt de ikoner, vi stadig beundrer i dag.
Tryk på aluplader
Inden for udvikling af trykteknikker har Devin Miles udviklet nye banebrydende muligheder. Bl.a. bruger han håndbørstede aluminiumsplader, som er med til at give motiverne en overraskende effekt. Alt afhængig af betragtningsvinkel og lys tager billederne sig forskelligt ud og derved oplever man nye sider af værkerne. De fine refleksioner i overfladen er med til at gøre den mere dynamisk.
En anden væsentlig faktor, der er afgørende for dybdevirkningen i Miles’ arbejder, er det store antal klicheer, han anvender. Mere end 14 klicheer er med til at give et differentieret indtryk og skabe de mange forskellige lag. Devin Miles kombinerer serigrafien, der kræver dygtighed og flair, med det frie maleri.
En forudsætning for, at kunstneren har succes med sine arbejder, er en perfekt teknisk forarbejdning, og den anden forudsætning er den innovative effekt. Devin Miles tilpasser ikke bare popkunsten, han videreudvikler og løfter den op på et helt nyt niveau. En ting både kunstelskere og galleriejere sætter stor pris på. Det er kun få år siden, at Devin Miles blev opdaget af det tyske galleri ”Galerie Walentow¬ski”. Han hører i dag til galleriets faste kunstnere. I Skandinavien er han med succes repræsenteret i kunstgallerierne. I USA finder man ikke bare hans værker i gallerier i New York og i Malibu, men også i flere byer i Florida.
Komplekse collager
Devin Miles adskiller sig fra tidligere tiders popkunst-billeder ved at gå mere i dybden. Dette skyldes ikke mindst brugen af collager. I sit værksted i Berlin skaber han komplekse billeder, hvor han anvender meget forskellige elementer. Billedets udtryk skal ses i hele sammenhængen, der skabes gennem den tilsyneladende tilfældige rækkefølge og overlapning af billeder og tekster. Dette kommer særligt til udtryk i værket „Monroe Affair”. I centrum ses her den smukke sangerinde og skuespillerinde Marilyn Monroe. Ved hjælp af linjerne, som Miles trækker fra det Hvide Hus til John F. Ken¬nedy via collager, understreges aspekter, der gør historien om Monroe og hendes gådefulde død sprængfarlig.
Dette understreges yderligere af brugen af tekster. Miles anvender gerne passende tekstpassager i sine billeder. Disse tekster er vigtige mosaiksten for kunstneren, som han i løbet af produktionsprocessen har sammensat i stadigt mere komplekse historier. På den måde er overskriften og den nøgterne dødsannonce om Marilyn Monroes død med til at give billedet dokumentarisk drama, som kunstneren refererer til. På denne måde opstår der nye ideer, som dagligt bidrager til vor tids kunst. Værkerne genopliver stjerner og starletter, western-helte og ikoner. I andre værker tager kunstneren beskueren med på rejse til verdens metropoler.
Genoplivet historie
For nogle år siden overdrog Miles sit store værk „Berlin-Berlin“ til den regerende borgermester i Berlin, Klaus Wowereit. Et værk, hvor byens markante bygninger som domkirken og Brandenburger Tor præger billederne. Hertil kommer teksten, der er på tysk og på de 4 sejrsmagters sprog fra 2. verdenskrig forkynder: “De forlader den amerikanske sektor”.
Denne sætning kunne indtil murens fald i 1989 ses ved Checkpoint Charly og dokumenterer et stykke historie, som har haft betydning for hele Europa. I Miles’ arbejder præsenteres ikke alene byens historie gennem byens bygninger, men også gennem dokumentariske tekster, som han indsætter akribisk i billedet. Sådanne ting skal man være opmærksom på, når man betragter Miles’ værker. De forekommer igen og igen, og er med til at understrege budskabet med billedet, som det gælder om at afkode.